NASA-in svemirski šatl Atlantis sleteo je u četvrtak poslednji put i time okončao tridesetogodišnji američki svemirski program.
Posada je prizemljila ovu letelicu u svemirskom centru Kenedi na Floridi
rano ujutro, po mraku, u 5.57 po lokalnom vremenu (11.57 po našem),
posle 200 krugova oko Zemlje i pređenih 8.505.161 kilometara. Cilj
poslednje misije šatla bio je odnošenje rezervnih delova, eksperimenata i
opreme na međunarodnu svemirsku stanicu.
Ovo nije bio samo
poslednji let za Atlantis već i za celu flotu šatlova. Sve preostale
letelice – Atlantis (Atlantida), Diskaveri (Discovery – Otkriće) i
Endevor (Endeavour – Pregnuće) – sada su i zvanično penzionisane. Čak se
i šatl Enterprajz (Enterprise – Poduhvat) koji je prvi napravljen kao
test vozilo, ali nikada nije leteo, smatra penzionisanim. Ostala dva
šatla, Kolumbija (Columbia) i Čelendžer (Challenger – Izazivač) uništeni
su u tragičnim nesrećama koje su odnele živote dve posade.
Sva
zajedno ova svemirska vozila su prevalila oko 835 miliona kilometara u
svemiru, što bi bilo više nego dovoljno da se stigne do Jupitera.
Sada američka svemirska agencija treba da se fokusira na istraživanje svemira bez ovog programa.
Prošle godine Obamina administracija je poručila Nasi da obustavi
izgradnju sledeće generacije svemirskih letelica i angažuje komercijalne
kompanije koje će napraviti svemirske taksije. Nasinim inženjerima je
rečeno da se koncentišu na razvijanje sledeće generacije motora za te
komercijalne svemirske letelice kao i na dopunjavanje gorivom u svemiru i
naprednu robotiku.
Administracija želi da se Nasa koncentriše na letove do asteroida, Marsa i dalje u svemir.
U međuvremenu se nastavlja era Sojuza (Союз), odnosno era pouzdanosti,
objavila je ruska svemirska agencija Roskosmos (Роскосмос). Ove znatno
jednostavnije letelice do daljeg će biti jedino prevozno sredstvo
kosmonauta do međunarodne svemirske stanice, a Amerikanci će za svako
slobodno mesto do 2016. plaćati 63 miliona dolara. Na pitanje zašto
Sojuz još uvek leti, Roskosmos ima prost odgovor – pouzdanost i niski
troškovi, a na tvrdnje zapadnih medija da su to stare letelice, poručuje
da to nije tačno, jer se njihov dizajn stalno modernizuje.
Izvor:B92